oldcolor (oldcolor) wrote,
oldcolor
oldcolor

Цветная фотка 1892 года

Как известно, промежуточным звеном между Джеймсом Кларком Максвеллом и Адольфом Мите (учителем Прокудина-Горского) в создании цветоделительного метода цветной съемки был Герман Вильгельм Фогель (1834-1898), которые и разработал основные сенсибилизаторы.
На основе метода Фогеля и с помощью его сына Эрнста немецко-американский фотограф Уильям Курц (William Kurtz, 1833–1904) делал экспериментальные цветные снимки и печатал их в научных журналах.
Вот этот натюрморт (цветной снимок) был напечатан в 1893 году:

Неплохая цветопередача для фотографии 19 века?
Курц потратил уйму денег на эксперименты с цветной фотографией, но так и не запатентовал их результаты.

Подробнее на английском:
Adapting Hermann Vogel's three-colour process, and with the assistance of Vogel's son Ernst, the German-American photographer William Kurtz (1833–1904) spent six months during 1892 experimenting with halftone colour printing, eventually achieving a satisfactory result. His still life of fruit on a table was published on New Year's Day 1893 in Vogel's photography journal Photographische Mittheilungen; it was later republished in the USA as the frontispiece of the March 1893 issue of The Engraver and Printer.

In the production of this image Kurtz had used single line screens, of which the blue block lines were at 45° to the left of vertical, the redlines 45° to the right, and the yellow lines 90° to the vertical.

Kurtz had invested over $200,000 into his experiments, but had not patented his results, so for him personally the invention meant financial failure.

Источник: http://benbeck.co.uk/firsts/outtakes.htm

Ещё подробнее можно прочитать здесь, а заодно увидеть другую цветную фотографию, опубликованную в 1893 году.
Tags: История цветной фотографии
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 0 comments